23.03.2022

Aldersgrænsen for at køre bus bliver nu sat ned til 18 år

Dansk PersonTransport glæder sig over, at aldersgrænsen for at køre bus nu bliver sat ned fra 21 til 18 år på ruter op til 50 km.


Manglen på arbejdskraft påvirker nemlig buskørslen i Danmark. Især kørslen med turistbusser og offentlig kørsel er udfordret af chaufførmangel. Det kan være svært at få vagtplanerne til at gå op, og flere steder holder turistbusserne i garagen. De er klar til at køre, men der er ikke nok chauffører til de daglige ture for f.eks. den lokale børnehave, skolebussen eller befordringen af de handicappede i flextrafikken. Det presser operatørerne, som i nogle tilfælde må sige nej til nye ordrer, og det stiller øgede krav til buschaufførernes fleksibilitet, at de er færre til at dække vagtplanerne.

Problemet forventes at vokse i de kommende år, hvor mange af de ældre chauffører – en af branchens vigtigste medarbejdergrupper – går på efterløn- og pension. Derfor har Dansk PersonTransport argumenteret for, at der er brug for at få flere ind i branchen, herunder også yngre kræfter. Dansk PersonTransport er nu sammen med den øvrige transportbranche og transportminister Trine Bramsen enige om at sætte aldersgrænsen for buschauffører ned fra 21 til 18 år. Sikkerheden i bustransporten skal fortsat være i top, og derfor er der nu enighed om at stille som en forudsætning, at de 18-årige samtidig starter på en erhvervsuddannelse som buschauffør.

Den ekstra uddannelse bidrager til, at de unge – gennem et længere og allerede efterprøvet forløb – får opbygget de nødvendige kvalifikationer og viden om sikkerhed, service og miljø. Initiativet vil samtidig medvirke til, at endnu flere unge får et solidt fagligt fundament gennem en erhvervsuddannelse.

En lavere aldersgrænse vil mærkbart forkorte ventetiden efter Folkeskolen for at komme ud bag rettet til gavn for passagererne. Den vil også give branchen bedre mulighed for at markedsføre sig over for de unge som et erhverv med gode karrieremuligheder, hvor man kan udvikle sig både personligt og fagligt.