regler

|31.05.2018

Danmark retter ind efter resten af Europa

Den danske synsvejledning til synshallerne er nu blevet lavet om, så toleranceværdierne for skævbremsning i Danmark svarer til resten af EU. I fremtiden tolereres 30 % skævbremsning for alle aksler.


Tidligere fremgik det af synsvejledningen, at forskellen i bremsevirkning på højre og venstre hjul ikke måtte overstige 20 % på styrende akse og 30 % for andre akser. Disse toleranceværdier har undret Danske Busvognmænd, da man i resten af EU arbejder med en toleranceværdi på 30 % for alle akser.

Færdselsstyrelsen har nu sendt en synsguide rundt til alle synsvirksomheder, hvor det fremgår, at bremsevirkningen på et hjul ikke må være ”mindre end 70 % af den højeste registrerede bremsevirkning på et andet hjul på samme aksel.” Det betyder med andre ord, at toleranceværdierne i Danmark nu er på linje med resten af EU. Ændringen glæder Danske Busvognmænd, der allerede sidste år gjorde myndighederne opmærksom på uoverensstemmelsen.

Der findes desværre ingen tal for, hvor mange af de busser, der blev sendt til omsyn ved politiets vejsidekontroller, som rent faktisk præsterede under den nye toleranceværdi for skævbremsning på 30 %.

Logisk at følge andre EU-lande
”Der skal ikke herske tvivl om, at vi i busbranchen tager udfordringen med skævbremsning og bremsevirkning meget seriøst,” udtaler adm. direktør i Danske Busvognmænd Michael Nielsen. ”Men det er naturligvis sund fornuft at busserne i Danmark skal leve op til de samme vilkår som i resten af EU, ikke mindst da busserne kommer fra de samme producenter og vedligeholdes på samme måde. Der var, og er, ingen logisk grund til at busser i Danmark, med hensyn til bremsevirkningen, skal leve op til andre krav end de busser, som kører i f.eks. Sverige og Tyskland.”

Med de tilpassede toleranceværdier håber Michael Nielsen, at man i fremtiden vil få et mere nuanceret billede af bussernes bremsepræstationer ved vejsidekontroller og periodisk syn.