Taxikørsel

|20.06.2018

Rapport kortlægger mindstepriser

Ny rapport fra COWI viser, hvad normalprisen for personkørsel.


Hos Dansk Taxi Råd har man længe advaret mod lave bud på kørselsopgaver. Det samme har Transportgruppen i 3F, som organiserer cirka 51.000 medlemmer.

Da der blev forhandlet priser på personkørsel i 2017, var gennemsnitsbuddet på kørslen ifølge Transportgruppens oplysninger mellem 260 og 270 kroner i timen. Altså en del under den pris på mindst 301 kroner, som man nu er nået frem til i COWI-rapporten, der er udarbejdet for 3F.

Derfor er parterne nu blevet bekræftet i deres formodning, efter at have læst resultatet af fra COWI-rapporten ”Omkostninger ved persontransport under forskellige overenskomster”.

Vores tese har været, at forretningerne må have det rigtig svært, når man byder så lavt, siger lønkonsulent i 3F’s transportgruppe Jørn Hedengran til Fagbladet 3F.

”Lige så snart man går under det beløb, som COWI har udregnet som normalprisen, skader det ens forretning. Enten vedligeholder man ikke sin bil godt nok, eller også aflønner man ikke sine folk rigtigt, og i flere tilfælde køres der rigtige mange timer, som kan sætte kundernes sikkerhed over styr”, siger Jørn Hedengran.

Dansk Taxi Råd: Flextrafik udføres til dumpingpriser
Også Danks Taxi Råds formand Torben Kirketerp er frustreret over de lave udbud. “Det bekræfter jo det, vi i branchen har forsøgt at forklare trafikselskaberne i mange år. Når der bliver sagt ja til timepriser helt ned til 215 kroner i timen for en chauffør og en bil, så kan man ikke overholde overenskomsterne samtidig”, siger Torben Kirketerp.

I Esbjerg, hvor Torben Kirketerp er formand for Esbjerg Taxa, har man mærket konsekvenserne af de lave udbud.

“For ganske få år siden havde vi 103 vogne i kommunen. Nu er vi nede på 74, siger han og fortæller, at han har kendskab til andre byer, hvor antallet af vogne er halveret. Landvognmænd er nærmest en døende race”, siger Torben Kirketerp.

Jørn Hedengran er glad for, at priserne nu er kortlagt, og han håber, at undersøgelsen vil blive brugt på en konstruktiv måde:

“Vi vil ikke ud og dunke nogen i hovedet, fordi de har budt for lavt, men vi vil gerne bede dem om at lave nogle sunde forretninger og et sundt marked, som hæderlige vognmænd kan være en del af. De priser, vi har set indtil nu, er et ræs mod bunden. Vi bliver nødt til at have en anden prissætning”.