Offentlig kørsel

|15.11.2019

Mulig løsning på datoproblematik i miljøzonereglerne på vej

Dansk PersonTransport har fået melding fra Miljøstyrelsen om, at der arbejdes for at gøre bussernes Euronorm afgørerende for, om bussen må køre i en given miljøzone frem for dens alder. Indtil da vil det være en god idé at holde igen med store investeringer i eftermonterede partikelfiltre.


Før sommerferien skærpede Folketinget reglerne om miljøzoner. Ved at lade datoen for første indregistrering afgøre, om en bus må køre ind i miljøzonerne i stedet for bussens Euronorm, har loven givet grå hår i hovedet på de vognmænd, der står med en Euro 5-bus indregistreret tidligere end 2009, som ikke vil kunne køre i miljøzonerne.

Men nu ser der ud til, at der måske er en åbning på vej. De seneste meldinger, som Dansk PersonTransport har fået fra Miljøstyrelsen er, at der arbejdes på en løsning på netop dét problem. Det vil være gode nyheder for de mange vognmænd, som har valgt den grønne løsning, længe før det blev lovpligtigt. Der er imidlertid god grund til at holde godt øje med den politiske udvikling i sagen. Da lovforslaget blev vedtaget i maj 2019, gjorde den daværende opposition det klart, at hvis de vandt valget, ville de hurtigst muligt stille krav om overholdelse af Euro 6-normer for at kunne køre i miljøzonerne. Og at der ikke skulle være mulighed for at få tilladelse ved eftermontering af partikelfilter. De fem partier vandt valget og udgør nu et flertal. Regeringen har annonceret, at der vil komme et lovforslag til februar, men indholdet af det er endnu ukendt, og indtil da vil det være en god idé at holde igen med store investeringer i eftermonterede partikelfiltre.

Dansk PersonTransport holder øje med udvikling og vil gå i dialog med miljøministeren for at sikre, at vognmændene ikke kommer i klemme endnu en gang.