Rapporten fra Cevea har undersøgt priserne på Flextrafik i perioden 2021 til 2023 og sammenlignet prisen per tur med de estimerede omkostninger, som vognmandsvirksomhederne mindst har haft. Resultaterne er klare: Omkostningerne overstiger ofte indtægterne, hvilket betyder, at 9 ud af 10 vognmænd kører med underskud, når de kører Flextrafik.
Ifølge Trine Wollenberg, vicedirektør i Dansk PersonTransport, giver rapportens resultater anledning til stor bekymring. Hun udtaler: “Resultaterne er alarmerende, men desværre ikke overraskende for os. Det er yderst bekymrende, at så mange vognmænd ikke kan drive en bæredygtig forretning, når de kører Flextrafik, hvilket viser, at udviklingen går i den helt forkerte retning.”
Flextrafik spiller en vigtig rolle, når kommuner og regioner skal transportere alt fra patienter til skolebørn. Vognmændene er afgørende for denne service, men rapporten viser, at trafikselskaberne betaler dem så lidt, at det kan være vanskeligt for vognmændene at aflønne deres chauffører i overensstemmelse med gældende regler, medmindre deres kørsel af Flextrafik skal ende som en stor underskudsforretning.
Trine Wollenberg understreger: “Det er afgørende at have Flextrafik, da det skaber vigtige transportmuligheder for børn, ældre og syge. Lige så vigtigt er det dog at sikre, at rammerne for Flextrafik understøtter en positiv udvikling i branchen, så vi fortsat kan tilbyde en god og holdbar service for borgerne.”
Ifølge Trine findes der flere måder at sikre, at Flextrafikken udføres af sunde og bæredygtige virksomheder, som ikke kører med store underskud, når de løser vigtige samfundsopgaver. Hun peger på lovgivning og udbudsprocesser som mulige fokusområder for at fremme en bæredygtig udvikling i branchen. “Det er vigtigt, at udbuddene ikke kun vægter pris, som desværre er tilfældet i dag. En anden tilgang er, at trafikselskaberne frasorterer unormalt lave bud og i langt større omfang bede virksomheder om at redegøre for afgivne priser, der tydeligvis ikke hænger sammen” siger hun.
Dansk PersonTransport har tidligere foreslået, at man indfører krav om obligatorisk vognmandskursus for at få tilladelse til erhvervsmæssig personkørsel samt krav om et registreringssystem i Flexbiler. Det vil sikre, at nye vognmænd bliver ordentligt rustet til at være virksomhedsejere og arbejdsgivere og sikre ensartede standarder og sikkerhedskrav i hele persontransportbranchen.
Læs hele rapporten fra Cevea her: Flextrafik presser virksomheder til løndumping – Cevea