25.09.2023

Aalborg får 25 meter lange superbusser

I Aalborg har de ikke nogen letbane. Til gengæld åbner byen en helt ny busrute med knap 25 meter lange superbusser, der af mange bliver kaldt for en ”letbane på gummihjul”.


Letbanen i Aarhus kørte sin første tur i 2017, og siden dengang har aarhusianerne levet med, at den til tider – særligt om vinteren – ikke har været i drift. Forklaringen var dengang, at letbanen var nedlagt af frost, hvorfor den ikke kunne køre, når der var is på køreledningerne. Etableringen af letbanen i Aarhus gik desuden over budget, og første årsregnskab viste et underskud på over 700 millioner kroner – en investering, som resulterede i store sparringsrunder på den resterende kollektive trafik i kommunen.

Måske åndede aalborgenserne lettet ud inden i lørdags, hvor det nye mobilitetstiltag i den nordjyske kommune løb af stablen.

Oprindelig var det nemlig planen, at Aalborg også skulle have haft en letbane. Men en ny regering valgte i 2015 at stoppe letbaneprojektet i Aalborg og få det skiftet ud med et såkaldt BRT-busprojekt (Bus Rapid Transit), med store komfortable busser, der kører på gummihjul – og således ikke på skinner – og en del af tiden i deres egen trassé uden modkørende biler.

Plusbussen skal køre på en 11,5 km lang strækning med 22 stationer, som blandt andet tæller Væddeløbsbanen, Aalborg Vestby Station, Nytorv, Aalborg Station, AAU og Aalborg Universitetshospital.