Et enigt byråd i Holstebro Kommune besluttede sidste år, at bybusserne i kommunen skulle nedlægges fra sommeren 2024, hvilket har skabt stor frustration blandt både bekymrede borgere og bybuschauffører, der føler sig ladt i stikken som følge af nedlæggelsen.
Michael Nielsen, direktør i Dansk PersonTransport, deltog derfor i et borgermøde i Holstebro, hvor omkring 120 interesserede borgere, to repræsentanter fra kommunen og to byrådspolitikere drøftede forslag til, hvordan den eksisterende løsning kan forbedres.
Bybusserne har en afgørende betydning for borgernes dagligdag, da de hjælper dtem med at komme på arbejde, til fritidsaktiviteter, til lægen eller til familiebesøg. Der var derfor stor utilfredshed blandt deltagerne med nedlæggelsen af bybusserne i Holstebro Kommune, da de føler sig svigtet af politikernes nye løsning for den kollektive transport i området. Nedlæggelsen har særligt ramt de borgere, der ikke har mulighed for at gå lange ture, cykle eller benytte bil til hverdagens gøremål.
I Holstebro Kommune har Flextrafikken siden august i år erstattet de tidligere bybusser, men denne løsning anses for at være vanskelig at benytte, upålidelig og dyr. Borgerne mener heller ikke, at den nye løsning lever op til den service og kvalitet, de tidligere fik, når de benyttede bybusserne. Fra 1. januar 2025 vil det være gratis at rejse med alle lokalruter i kommunen, men denne beslutning imødekommer ikke utilfredsheden med afskaffelsen af bybusserne blandt borgerne, da de to typer buskørsel dækker forskellige behov.
På mødet bidrog Michael med sine perspektiver på, hvordan en mulig løsning kunne se ud. Han pegede blandt andet på, at antallet af bestillingsbusser, som i Holstebro kaldes flexbusser, kunne udvides. Flexbus-afgangene følger en køreplan, men kører kun, når borgerne bestiller dem. Afgange og stoppesteder kan ses i køreplanen eller på Rejseplanen. En sådan udvidelse, kombineret med tiltag, der gør det økonomisk attraktivt at tage kollektiv transport, var noget, borgerne gerne så indført snarest muligt. Samtidig udtrykte deltagerne stor modstand og frustration over en fremtid, hvor de ville være afhængige af frivillige eller privatpersoner, der måske ville tilbyde samkørsel, når borgerne havde behov for at komme omkring.