Til DR P4 Morgen Østjylland fortæller Trine Wollenberg, at Dansk PersonTransport anerkender, at små øer har helt andre transportbehov end fastlandet, og at disse områder er geografisk begrænsede, hvor taxibehovet er ganske lille.
Dansk PersonTransports betænkeligheder er dog, at der ikke gælder nogen regler for chaufføren, herunder kontrol af chaufførens straffeattest ligesom der ikke er kontrol med skattebetalingerne.
Det er også vigtigt, at ø-taxa løsningen ikke udvikler sig til en glidebane, hvor man forledes til at tro, at en lignede løsning kan fungere i landdistrikterne i faste landsdele af Danmark. Private personer, der udfører taxikørsel i private biler kendes fra Ubers forretningsmodel, hvor erfaringer fra Danmark og andre lande viser, at Uber alene fungerer i hovedstæder. Derudover viste erfaringerne med de danske Uber chauffører, at 99% af chaufførerne ikke indberettede deres omsætning til Skat, og der ingen effektiv kontrol var med dette.
Den nye taxiordning på småøerne kræver tillid til, at chaufførerne selv indberetter deres skat korrekt, og det er afgørende, at der sikres ordentlig kontrol, så vi undgår problemer med skatteindberetningen.
Radioindslaget hos DR P4 Morgen Østjylland kan fra 2:09.21 høres her