18.08.2023

Der skal afsættes langt flere midler til at løse den akutte krise i den kollektive transport

Det er positivt, at SVM-regeringen som en del af det kommende finanslovsudspil nu vil øremærke 200 mio. kr. årligt til forbedringer i landdistrikterne, herunder til den kollektive transport, men det er slet ikke nok til at løse den akutte krise for den kollektive transport.


Regeringen forventes snart at præsentere sit forslag til finanslov. Noget af sløret er dog allerede blevet løftet, efter Venstre har meldt ud, at man vil øremærke 200 mio. kr. årligt til forbedringer i landdistrikterne, herunder til den kollektive transport.

Hidtil har regeringen ikke været åbne for at støtte den kollektive transport yderligere. Regeringen har i stedet henvist til, at man vil afvente anbefalingerne fra det ekspertudvalg for fremtidens kollektive mobilitet, som man selv har nedsat, og som forventes at komme med sine anbefalinger næste år.

MobilityWatch bringer i dag en historie om sagen, hvor Dansk PersonTransports sektorchef, Lasse Repsholt, udtaler, at det er positivt, at regeringen nu taler om at støtte kommunerne ekstra for at opretholde den kollektive transport, men at den kollektive transport er presset i hele landet og ikke kun i landdistrikterne.

I starten af 2023 havde trafikselskaberne på tværs af landet et ufinansieret underskud på 1,3 mia kr, og selvom man har skåret i antallet af busruter og afgange, så er der stadig et hul på en lille milliard kroner.

Det er godt, at regeringen tager den akutte krise i den kollektive transport alvorligt, men der er behov for, at der bliver sat langt flere midler af til den kollektive transport på finansloven, hvis man vil krisen til livs.

Læs mere om historien hos MobilityWatch her.