Coronavirus
|18.06.2020For en lille måned siden fik knap 2000 Dantaxi-vogne installeret en plexiglas-rude fast i vognene mellem for- og bagsæde. På ruden sidder en sprit-dispenser, og på vinduerne er klæbet klistermærker på, hvor der står, at taxien kører med corona-tiltag.
Kim Marker, der har seks vogne i Dantaxi, er godt tilfreds med tiltaget, selv om han ikke er sikker på, om kunder specifikt ringer efter hans vogne, fordi han har installeret plexiglas.
”De fleste passagerer synes faktisk, det er positivt. Flere har spurgt, om det var for min skyld, det var der. Jeg svarer, at det tror jeg egentlig ikke. Jeg har kørt under hele krisen, og der har ikke været noget. Det er lige så meget for deres sikkerhed,” fortæller Kim Marker.
Ikke de store problemer
”Jeg synes ikke, jeg har nogen problemer med det,” fortæller Kim Marker. ”Min bekymring i starten var måske, om folk kunne komme ind i bilen. Det kunne være, deres knæ stødte imod. Men jeg er 1,80, og jeg har prøvet at sætte mig ind flere gange, og jeg støder ikke på den og har ikke problemer med den.”
Ruden, der sidder mellem for- og bagsæde, kan gøre det lidt besværligere, når chaufføren skal tage imod penge eller kort, for så man skal have hånden under rudens nederste kant. Kim Marker ser ikke det store problem i det, for det har altid været lidt besværligt at overrække ting mellem for- og bagsæde: ”Jeg er ikke en af de yngste, og jeg har ikke nogen problemer med det,” siger han og fortsætter: ”Der er måske lidt problemer med de store vogne, dem med 6, 7 og 8 personer. Det er, fordi spritflasken sidder lidt dumt, og kunderne skal ud af bilen og over på passagersædet, hvis de skal betale med kort, fordi ruden sidder i vejen.”
Kun hørt positivt
Ruderne er monteret med stropper både oppe og nede, men der var lidt udfordringer med dem i starten:
”Der var problemer med måden, de monterede mellemruden på til at starte med. Den var lidt kikset. Så jeg har sat stopperne anderledes, så nu passer det. De satte den bare forkert. Det er jo bare at tænke sig lidt om, så kan man finde ud af mange ting,” siger Kim Marker.
Kim Marker er ikke sikker på, om passagerne vælger en af hans vogne frem for andre vogne uden mellemrude, men han har bemærket, at andre taxier i København har en selvbetalt rude installeret i deres vogne, men han er usikker på, om det er for deres egen eller kundernes skyld.
”Jeg har set inde ved Rigshospitalet, at der er nogle af patienterne, der vælger at gå ned gennem rækken for at tage en af os med mellemrude,” fortæller han og konkluderer: ”Jeg har kun hørt positivt om det. Ikke noget negativt.”