ladestandere
|06.05.2022Muligheden for at oplade er blandt vognmændene i Esbjerg Taxa den største forhindring for at vælge en elbil. Hvor man i storbyerne måske ikke kører så lange ture, forholder det sig anderledes i Esbjerg. Her kører man både i Esbjerg Kommune og Varde Kommune. Man har endda en vognmand, der kører på Fanø. En stor del af kørslen er samtidig erhvervskørsel og ikke kun i byerne.
”Vi er jo en olie,vind- og havneby. Så vi har en del kørsel til og fra lufthavnen med erhvervsfolk og deres ansatte, fortæller formand for Esbjerg Taxa, Torben Kirketerp.
Samtidig har Esbjerg Taxa den samme udfordring som alle andre i taxibranchen – tiden, man skal bruge på at oplade. Hver gang en chauffør skal lade bilen op, går noget af arbejdstiden med det. Det bliver derfor også et økonomisk spørgsmål ressourcemæssig set. Derfor lå det også lige til højre-benet at søge midler til opsætning af ladestandere, da puljen blev offentliggjort i januar måned. Udfordringerne med opladning vil nu blive imødekomme med de to nye lynladestandere, med hvert to udtag på 150 kw, som Esbjerg Taxa har fået midler til at opsættes hos Esbjerg Taxa på Lillebæltsvej i Esbjerg.
Puljemidlerne fra Vejdirektoratet gør en stor forskel. Torben Kirketerp er ikke i tvivl om, at det ville have taget længere tid at komme i gang med omstillingen til elbiler i foreningen, hvis man ikke havde fået dækket de 25% af udgifterne, som puljen bidrager med.
Du kan læse mere om Esbjerg Taxas projekt i det kommende nummer af Mobilitet.