19.12.2018

Forudindtaget kampagnejournalistik

B.T.s kampagneserie om taxibranchen får hårde ord med på vejen af Dansk Taxi Råd.


B.T. har de seneste par uger bragt en artikelserie, hvor de har stillet skarpt på dårlige kundeoplevelser med taxichaufførernes opførsel og kørsel. Dansk Taxi Råds direktør Trine Wollenberg anerkender, at der er forekommer serviceproblemer i taxibranchen, men hun er ikke imponeret over niveauet i B.T.s artikelserie. ”Ja vi har nogle serviceproblemer taxibranchen, det skal jeg være den første til at indrømme, og selvfølgelig skal vi se indad i branchen, men B.T.s artikelserie er en omgang unuanceret, forudindtaget kampagnejournalistik, hvor konklusionen er skrevet på forhånd. Alene fra Københavns Lufthavn køres der over en million taxiture om året til og fra lufthavnen, så selvfølgelig kan man finde nogle dårlige brugeroplevelser, når man opsøger det på den måde, men det er urimeligt at skære 12.000 taxichauffører over en kam. Ydermere synes jeg det er beklageligt, at man forsøger at konstruere en konflikt mellem danske og nydanske taxichauffører”.

Trine Wollenberg mener, at det er de få dårlige chauffører, der ødelægger det for de mange gode, der faktisk gør, hvad de kan for at yde en god service.

Jeg er selv flittig taxibruger og jeg modtager en god service langt de fleste gange, men det er jo ofte de få dårlige oplevelser, der fylder meget og lagrer sig i folks erindring. Det ødelægger branchen ry, men vi må også selv blive bedre til at fortælle de gode historier”.

Tidligere har Transportministeriet udgivet en meget flot forbrugerundersøgelse af taxierhvervet, hvor den danske befolkning  gennemgående udviser stor tilfredshed med taxibranchen, og tidligere er den københavnske taxiflåde blevet kåret som den 7. bedste taxiflåde i verden. Som en del af den nye taxilov bliver ansvaret for kundens oplevelse i højere grad lagt over på selve virksomheden og ikke de mange forskellige vognmænd, som kører for selskaberne. Det har været medvirkende til, at Dantaxi 4X48 i det nye år sender alle deres taxichauffører på et internt uddannelsesforløb, hvor chaufførerne skal skoles i basale ting, som hvordan man møder kunden i hverdagen, hvordan der skal se ud i taxien, hvordan man bestemmer ruten fra start til slut, tager imod betaling og flere andre ting.