”Når man brokker sig nok over ledelsen, så ender det med, at pilen peger på én selv.”
Sådan forklarer Kasper Jessen med et glimt i øjet, at han i en alder af 37 år tidligere i år blev valgt til formand for Taxa Midt. Et kørselskontor med 49 vognmænd og 59 biler, som har hjemme i Herning, og hvor man i mange år havde været vant til at gøre tingene på den måde, som man plejede.
Men med Kasper Jessen som formand var ét af de første initiativer, efter han fik posten i marts, at der skulle ryddes op. Som en del af bestyrelsen fra 2018 havde han fået øje på en del ting, der kunne gøres lidt anderledes. Han startede med at rydde op i kontorets set-up, hvilket er ført til bedre arbejdsvilkår og bedre arbejdsmiljø, hvis man spørger Kasper Jessen.
Den fysiske oprykning var kun den ene del af oprydningen. Der blev også sat gang i en gennemgang af alle procedurer og arbejdsopgaver, så det blev lettere at opdele forretningen i dens forskellige dele.
”Jeg kan godt lide kasser!” siger Kasper Jessen med et smil, og forsætter ”Derfor har vi fået en mere tydelig opdeling af de områder, hvor vi er aktive; rutekørsel, flex, Falck, Arriva/DSB. Det giver os et bedre overblik over, hvor vi kan forbedre forretningen.”
Der er naturligvis et større formål med oprydningen, ud over at formanden kan lide det. Det har nemlig skabt et overblik, der gør, at Taxa Midt har kunnet åbne en dialog om bedre koordinering med Herning Kommunes kørselskontor.
”Vi havde igennem længere tid taget os af kørselsplanlægningen, det er nu blevet en opgave, som vi løser i fællesskab”, forklarer Kasper Jessen.
Som en forholdsvist ung formand, der er motiveret for at forandre på dele af forretningen, har Kasper Jessen flere gange gjort brug af rådgivning hos DTP.
”Jeg har kontaktet DPT nogle gange, når jeg skulle præsentere nogle nye ideer i foreningen. I de situationer har jeg haft gavn af at tale med Trine Wollenberg om, hvordan jeg kunne håndtere vognmændene, så mit budskab landede på den bedste måde”, siger Kasper Jessen.
Hos Dansk PersonTransport er vi glæde for, at vores medlemmer søger rådgivning hos os, når de møder forhindringer på deres vej. Vi står altid klar til at hjælpe.
Læs hele historien om Kasper Jessen i vores medlemsmagasin, Mobilitet, herunder: