Offentlig kørsel
|30.03.2020”Det var dejligt med en hurtig respons fra KL, der viser, de er på linje med Dansk PersonTransport i det her væsentlige spørgsmål. Ved at sikre kommunernes betaling er vi med til at sikre, at Danmark kan blive kørt til skole og dagscentre og så videre, når corona-krisen er ovre. KL’s anbefaling til kommunerne om at fortsætte betalingerne skaber forhåbentlig en retlining og dermed en grobund for, at vognmændene kan holde sig flydende under krisen. Det er vi rigtigt glade for,” siger adm. direktør for Dansk PersonTransport Michael Nielsen.
Efterlyste retlining
Dansk PersonTransport kontaktede Kommunernes Landsforening, da vi erfarer, at flere kommuner ikke handler i overensstemmelse med Økonomistyrelsens udmelding om, at det kommunale Danmark fortsat skal opfylde sine betalingsforpligtelser. Disse kommuner henholdt sig til muligheder i kontrakter for at aflyse kørsel og dermed undlade at betale.
Dansk PersonTransport foreslog Kommunernes Landsforening, at der kom en klar udmelding fra dem, der anbefaler en fælles, ensartet håndtering af situationen. Vi har arbejdet for etableringen af en model, som Dansk PersonTransport allerede har forhandlet på plads med trafikselskaberne i Danmark, og som en række kommuner også allerede har valgt at benytte. En model, hvor kommunen fortsat betaler for den planlagte kørsel dog med fradrag for diverse kørselsafhængige omkostninger såsom brændstof og vedligehold og fradrag for eventuel statslig kompensation (hjælpepakker).
KL melder ud
Kommunernes Landsforening var meget lydhøre og har informeret Dansk PersonTransport om, at de nu vil kontakte kommunerne og anbefale, at de følger Dansk PersonTransports løsningsmodel: ”Fra KL vil vi derfor anbefale kommunerne, at de sørger for et beredskab og en vognpark, der er klar til at befordre de mange borgere, når Danmark igen lukker op. Vi vil også gerne anbefale jeres forslag til betalingsmodel, som en række andre kommuner allerede benytter, hvor de fortsat betaler for den planlagte kørsel og får fradrag for diverse kørselsafhængige omkostninger såsom brændstof og slitage, samt fradrag for eventuel statslig kompensation via de forskellige hjælpepakker”.