11.10.2023

Påmindelse: Krav om whistleblowerordning – er din virksomhed omfattet?

Senest den 17. december 2023 skal din virksomhed have oprettet en whistleblowerordning, hvis din virksomhed har 50-249 ansatte. Hvis din virksomhed har 250 ansatte eller flere, så har I allerede pligt til at have oprettet en whistleblowerordning.


Hvad er whistleblowerreglerne?

Whistleblowerreglerne er til for at sikre, at det er nemt og trygt at indberette lovovertrædelser, at der sikres opfølgning på indberetningerne, samt at whistleblowere er beskyttet mod eventuelle repressalier. Reglerne blev vedtaget i Danmark i 2021 som følge af EU-lovgivning, der kom på baggrund af flere skandaler om hvidvask, svindel og andre lovovertrædelser, hvor whistleblowere var essentielle for at afsløre forseelserne.    

Hvad betyder reglerne for din virksomhed?

Reglerne betyder, at hvis du har en virksomhed med 50-249 ansatte, så skal I have en ordning, der omfatter:

  1. En indberetningskanal (varetaget internt i virksomheden eller af eksternt firma)
  2. En procedure for håndtering af indberetninger
  3. En whistleblowerpolitik

Hos Dansk PersonTransport tilbyder vi vores medlemmer følgende whistleblowerordning fra Bach Advokater:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

Du kan læse mere om de specifikke krav i Justitsministeriets vejledning her