rejseplanen

|03.05.2018

Nordjylland går forrest i nyt samarbejde med Rejseplanen A/S

Et nyt mobilitetskoncept fra Rejseplanen A/S er på trapperne. Konceptet bygger på at samle diverse offentlige og private mobilitetsformer i en app, som gør det lettere for forbrugeren at overskue de eksisterende transportmuligheder. Nordjyllands Trafikselskab går forrest.


Med en kendskabsgrad på 90 % og en app der er downloadet 3,5 mio. gange, står Rejseplanen A/S stærkt på det danske marked. Det næste skud fra stammen er konceptet MinRejseplan, som integrerer forskellige mobilitetsformer, der spænder fra regulær offentlig transport til færge, samkørsel og bycykel. Nordjyllands Trafikselskab er allerede med på vognen og har endda inkorporeret appen i deres mobilitetsstrategi. Udgangspunktet er således, at Nordjyllands Trafikselskab integrerer egne produkter i samarbejdet, men samtidigt har åbnet for, at eksterne leverandører som f.eks. taxi og samkørselstjenesten GoMore kan blive en del af MinRejseplan.

Hos Danske Busvogmænd bakker man op om Nordjyllands Trafikselskab og Rejseplanen A/S’ visioner med MinRejseplan: ”Vi skal tænke på tværs i mobiliteten for danskerne, hvis vi fortsat vil spille en aktiv rolle i denne udvikling. NT’s mobilitetsstrategi, er et skridt mod fremtidens mobilitet, og hvordan de forskellige transportudbud vil blive præsenteret overfor borgerne,” udtaler adm. direktør Michael Nielsen.

“Alle bør kobles på Rejseplanen”
John Jalkiewicz fra Johns Turistfart har med sin private fjernbusrute 800 samarbejdet med Rejseplanen A/S siden 2011. Ifølge John Jalkiewicz skaber det synlighed for fjernbussen og dens kvaliteter at være tilstede på de samme platforme som den øvrige kollektive trafik. ”Jo flere vi kommer med på Rejseplanen jo bedre. For det skaber synergi, når vi skaber flere muligheder for passagererne i den kollektive trafik,” forklarer han. ”Alle private fjernbusruter burde kobles på Rejseplanen. Det gør kun Rejseplanen og fjernbuskonceptet bedre,” konstaterer John Jalkiewicz, der ligeledes ser muligheder i MinRejseplan for både fjernbusser og andre mobilitetsformer.

Nye mobilitetsstrategier skal ikke være dække for besparelser
Hos Danske Busvognmænd er tonen klar. Her bliver der set positivt på de nye digitale muligheder, der dog skal bruges til at udvikle og ikke afvikle den kollektive trafik. ”Vi skal naturligvis i samarbejde med trafikselskaberne og den øvrige branche for kollektiv trafik sikre, at nye mobilitetsstrategier ikke bliver et dække for kommunale og regionale besparelser, men derimod et tilbud, der supplerer den kollektive trafik, så flere lader bilen stå, og vi alle får flere kunder,” lyder det fra adm. Direktør Michael Nielsen: “Det er ved at tænke på tværs af transportformerne, at vi sikrer den ældste deleøkonomi, vi har – nemlig bussen.”

Du kan læse mere om de nye mobilitetsformer og de mange nye muligheder i Busmagasinet 03/2018.