I reglerne om vanvidskørsel er en undtagelsesbestemmelse, hvor ejeren af et køretøj kan undgå konfiskation, hvis konfiskationen anses som en ”uforholdsmæssig indgriben”. Dansk PersonTransport har i tidligere nyhedsbreve og i magasinet Mobilitet beskrevet, hvordan en vognmand bør sikre sig, hvis en chauffør bliver taget for vanvidskørsel. En ny dom fra byretten understreger igen vigtigheden af, at vognmanden tager en række forholdsregler i forhold til sin chauffør, da virksomheden ellers risikerer at få konfiskeret sit køretøj.
Helt konkret skal en virksomhed benytte alle tilgængelige muligheder for at opnå viden om forhold ved en chauffør, som kan belyse risikoen for, at køretøjet ville blive anvendt til vanvidskørsel. Det kan virksomheden gøre ved at lave et tillæg til ansættelseskontrakten, hvor chaufføren erklærer, at man ikke tidligere har været dømt for forhold, der defineres som vanvidskørsel og samtidig kan virksomheden tjekke chaufførens straffeattest. Flere arbejdsgiverforeninger har udarbejdet sådanne tillæg til ansættelseskontrakten og DPT opfordrer til, at medlemmerne benytter disse tillæg.
Udover at undersøge chaufførens forhold, skal man også som virksomhed og ejer af køretøjet sikre sin økonomiske stilling og hvis uheldet er ude kunne godtgøre, at chaufføren ikke kan erstatte et konfiskeret køretøj, altså at en erstatning er illusorisk. Her vil en domstol bl.a. se på værdien af køretøjet og chaufførens indkomstgrundlag.
Det kan endnu engang ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at vognmanden undersøger chaufførens forhold i forhold til begrebet vanvidskørsel og kan dokumentere, at det er gjort.