Samlet set er antallet af passagerer i den kollektive bustransport steget med over 6 procent fra 2022 til 2023. Den største stigning er sket på Bornholm, hvor BAT har oplevet en stigning på næsten 50 procent i antallet af passagerer, efterfulgt af Nordjyllands Trafikselskab (NT) med en stigning på næsten 20 procent og Movia, som har oplevet en stigning på 9 procent. Anderledes ser det ud i Midttrafik, hvor der er sket et fald på næsten 5 procent.
Stigningen i antallet af passagerer er drevet af en stigning på bybuslinjerne, men stigningen er ikke lige fordelt over hele landet. I Movias område er sket en stigning på 16,5 procent, mens der hos Midttrafik og Sydtrafik er sket en stigning på ca. 5 procent. Hos Fynbus er antallet af passagerer faldet med 8 procent, hvilket sandsynligvis kan forklares med åbningen af Odense Letbane, som har tiltrukket passagerer fra busserne.
Ser man nærmere på lokalruterne, er der sket et markant fald i antallet af passagerer, særligt i Movias område, hvor der er sket et fald på mere end 16 procent, mens Fynbus har oplevet et fald på næsten 10 procent.
Også regionalruterne er presset flere steder. Her er det særligt Midttrafik, der har oplevet et fald på næsten 30 procent, mens man hos Movia faktisk har set en stigning på næsten 7 procent. Nordjyllands Trafikselskab (NT) har i 2022 kun opgjort det samlede antal passagerer, og derfor kan man ikke se udviklingen for de forskellige typer af ruter hos dem.
Lasse Repsholt, rutesektorchef i Dansk PersonTransport, udtaler: “Det er bestemt positivt, at vi kan se, at der endnu en gang er vækst i det samlede antal buspassagerer i Danmark, men udviklingen på særligt lokalruterne bekymrer. Faldet i antallet af passagerer stemmer overens med, at der også er blevet reduceret i antallet af køreplantimer. Det gør det tydeligt, at der er behov for yderligere politisk fokus og støtte, hvis vi skal sikre den lokale mobilitet i hele landet.”
Hvad er forskellen på bybusser, lokalruter og regionalruter?
– Lokalruter dækker busser, der kører inden for en enkelt kommune og typisk forbinder mindre byer, landsbyer og landområder med hinanden eller med større knudepunkter. Lokalruter spiller en afgørende rolle i landdistrikterne, hvor andre transportmuligheder ofte er begrænsede.
– Regionalruter er ruter, der forbinder større byer og kommuner inden for samme region, hvilket gør dem til en vigtig del af pendlertrafikken og transport mellem større byer og deres opland.
– Bybusser er ruter, der kører inden for et byområde, typisk over korte afstande og med hyppige afgange. De er ofte den foretrukne transportform i større byer og tætbefolkede områder.
Se alle tallene for antallet af buspassagerer på passagertal.dk